Τοπίο στη Φυσική

Παράθυρο στην Επιστήμη

Πυκνότητα – Εργαστήριο

Πριν ξεκινήσεις

Στην εφαρμογή που θα ασχοληθείς βλέπεις μία δεξαμενή με νερό όγκου 100L (λίτρα). Αυτή θα τη χρησιμοποιείς για να μετράς τον όγκο των στερεών αντικειμένων που βρίσκονται εκτός της δεξαμενής. Μπορείς, με αριστερό κλικ, να σέρνεις ένα αντικείμενο και να το κρατάς μέσα στο νερό, οπότε υπολογίζοντας την αύξηση του όγκου, βρίσκεις τον όγκο του αντικειμένου.

Να ξέρεις ότι η πυκνότητα του νερού είναι 1kg/L και όλα τα αντικείμενα με μικρότερες από το νερό πυκνότητες επιπλέουν, με μεγαλύτερες βυθίζονται και, αν υπάρχει αντικείμενο με ίδια πυκνότητα με το αυτή του νερού, θα αιωρείται εντός του νερού όπου κι αν το αφήσουμε.

Και μη ξεχνάς ότι η πυκνότητα δίνεται από τη σχέση: $latex \rho=\frac{m}{V}&s=2$

Ξεκίνα

Βήμα 1

Σημείωσε στον Πίνακα Ι (κλικ εδώ ) τις μαζες και τις πυκνότητες των υλικών. Τα υλικά τα επιλέγεις από τον πτυσσόμενο μενού στο πάνω αριστερό πλαίσιο που γράφει «Υλικό». Οι μάζες, οι όγκοι και οι πυκνότητές τους γράφονται στον ίδιο πίνακα λίγο πιο κάτω. Παρατήρησε ότι όλοι οι όγκοι είναι 5L.

Ποια από τα υλικά αυτά βυθίζονται στο νερό και γιατί;

Απάντησε το ερώτημα στο φύλλο εργασίας του Πίνακα Ι.

Βήμα 2

Κάνε κλικ στην επιλογή «Ίδιας Μάζας» στο πάνω δεξιά πλαίσιο.

Στον Πίνακα ΙΙ (κλικ εδώ) κατάταξε στην πρώτη στήλη τα σώματα με τα χρώματά τους σε σειρά από το μικρότερο όγκο προς το μεγαλύτερο.

Στη στήλη των όγκων σημείωσε τους όγκους των σωμάτων. Για να βρεις τους όγκους βύθισε το κάθε σώμα μέσα στο νερό και υπολόγισε τη διαφορά όγκου του νερού.

Υπολόγισε για το κάθε σώμα την πυκνότητά του και σημείωσέ την στην αντίστοιχη θέση στην τέταρτη στήλη.

Ποια σώματα βυθίζονται στο νερό;

Ποιο από τα τέσσερα σώματα σε όποια θέση και να το αφήσουμε μέσα στο νερό παραμένει ακίνητο; Τι παρατηρείς για την πυκνότητα του σώματος αυτού;

Οι πυκνότητες που βρήκες κατατάσσονται με την ίδια σειρά που κατατάσσονται οι όγκοι;

Ποια η σχέση πυκνότητας και όγκου, αν η μάζα παραμένει σταθερή;

Γράψε όλες τις απαντήσεις σου στο φύλλο εργασίας με τον Πίνακα ΙΙ.

Βήμα 3

Κάνε κλικ στην επιλογή «Ίδιου Όγκου» στο πάνω δεξιά πλαίσιο.

Στον Πίνακα IΙΙ (κλικ εδώ) κατάταξε στην πρώτη στήλη τα σώματα με τα χρώματά τους σε σειρά από τη μικρότερη μάζα προς τη μεγαλύτερη.

Ο όγκος όλων των σωμάτων είναι 5L (πώς το βρίσκεις;).

Υπολόγισε για το κάθε σώμα την πυκνότητά του και σημείωσέ την στην αντίστοιχη θέση στην τέταρτη στήλη.

Ποια σώματα βυθίζονται στο νερό;

Οι πυκνότητες που βρήκες κατατάσσονται με την ίδια σειρά που κατατάσσονται οι μάζες.

Ποια η σχέση πυκνότητας και μάζας, αν ο όγκος παραμένει σταθερός;

Γράψε όλες τις απαντήσεις σου στο φύλλο εργασίας με τον Πίνακα ΙΙΙ.

Βήμα 4

Επέλεξε από τον πίνακα πάνω δεξιά το «Ίδιας Πυκνότητας».

Στον Πίνακα IV (κλικ εδώ) κατάταξε στην πρώτη στήλη τα σώματα με τα χρώματά τους σε σειρά από τη μικρότερη μάζα προς τη μεγαλύτερη.

Στη δεύτερη στήλη γράψε τις μάζες που αντιστοιχούν στα σώματα της πρώτης στήλης.

Σην τρίτη στήλη υπολόγισε τους όγκους των σωμάτων, με τη μέθοδο του βυθίσματος στο νερό.

Γράψε στην τέταρτη στήλη τις πυκνότητες.

Οι όγκοι κατατάσσονται με την ίδια σειρά που κατατάσσονται οι μάζες.

Ποια η σχέση μάζας και όγκου, αν η πυκνότητα παραμένει σταθερή;

Γράψε όλες τις απαντήσεις σου στο φύλλο εργασίας με τον Πίνακα ΙV.

Βήμα 5

Επέλεξε «Άγνωστα»  από τον πίνακα των Σωμάτων, πάνω δεξιά.

Στον Πίνακα V (κλικ εδώ) συμπλήρωσε στις αντίστοιχες στήλες τα χρώματα των σωμάτων από το Α μέχρι το E, τις μάζαες και τους όγκους τους.

Για να βρεις τις μάζες χρησιμοποίησε τη ζυγαριά που βρίσκεται αριστερά και για τους όγκους χρησιμοποίησε τη μέθοδο του βυθίσματος στο νερό.

Υπολόγισε τις πυκνότητες όλων των σωμάτων και να τις σημειώσεις στην πέμπτη στήλη.

Στην τελευταία στήλη τσέκαρε ποια σώματα βυθίζονται.

Σύγκρινε τις τιμές στις στήλες των μαζών, των όγκων και των πυκνοτήτων και απάντησε στο ερώτημα αν υπάρχει ίδια ή σντίστροφη κατάταξη στις στήλες αυτές.

 

Γιάννης Γαϊσίδης

gaisidis@viewonphysics.gr

img_1494

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

(181 επισκέψεις, 1 επισκέψεις σήμερα)
Μοιράσου το...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

2 Σχόλια

Add a Comment
  1. Ιωάννης Χαρακίδας

    Οι μαθητές της Β Γυμνασίου που το παρουσίασα (ας είναι εκτός ύλης), το βρήκαν πολύ ενδιαφέρον και ευχάριστο.

    1. Νομίζω ότι η πυκνότητα είναι ένα αντικείμενο που έχει υποβαθμιστεί πολύ από τη διδασκαλία μας. Και υποβαθμίστηκε φέτος ακόμη πιο πολύ, αφού την αφαίρεσαν από τη Β τάξη και την πήγαν στην Α, με δύο εργαστηριακές ασκήσεις. Η πυκνότητα θα έπρεπε να διδάσκεται σε μεγαλύτερο βάθος και από μαθητές που θα είχαν καλύτερο μαθηματικό υπόβαθρο από αυτό της Α τάξης. Και αυτό γιατί ως έννοια διαπερνάει το σύνολο της ύλης σε όλες τις τάξεις και του Γυμνασίου και του Λυκείου. Αυτός είναι και ο λόγος που το ανέπτυξα σε αρκετό βάθος στο site. Και πιστεύω ότι κάνατε πολύ καλά που ασχοληθήκατε και εργαστηριακά με την πυκνότητα και σας ευχαριστώ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Τοπίο στη Φυσική © 2014 Frontier Theme